lørdag den 22. september 2012

Auberginepie


Det hænder, at jeg har en aubergine, som skal bruges, før den dør i køleskabets grøntsagsskuffe. Så  er det bare frem med opskriften på auberginepie. Denne ret er super, for den er lige så god dagen efter, og den egner sig til frysning.
                           
Jeg har svært ved at  følge opskrifter slavisk, så jeg justerer altid en masse, når jeg laver en ret. Derfor -  vurder selv - har du nok tomatsovs, er der tilstrækkeligt med reven ost, skal der lidt balsamico i sovsen for at give smag eller måske et nip sukker. 



Hovedret til to personer:

2 auberginer



Tomatsovs:


l løg

2 fed hvidløg
l dåse hakkede, flåede tomater
et par spsk. tomatpure
salt, peber og krydderier efter egen smag - det kan fx. være chili, oregano eller basilikum

50-100 g reven parmesanost


Skær auberginerne i tynde skiver på langs og læg dem på bagepapir på en bageplade. Bag dem i 200 grader  omkring et kvarter til de er let gyldne. 


Til tomatsovsen skæres løg og hvidløg i små tern og svitses klare i lidt olie i en gryde. Derefter tilsættes dåsetomater og tomatpuré og sovsen simrer i ca. ½ time. Smag til med salt, peber og evt. krydderier. 1 spsk. balsamico  og et lille nip sukker gør også godt, men er ikke nødvendigt. 


Læg de bagte aubergineskiver i et enkelt lag i et  smurt ovnfast fad. Fordel tomatsovs over og drys med parmesan. Læg et nyt lag aubergineskiver og fortsæt til du har en slags "auberginelasagne". Slut med et godt drys parmesan på toppen. 

Bag pien i ca. 45 min. i en 200 grader varm ovn. 


Spises varm eller kold med lidt grøn salat til. Fin forret som det ses på billedet. 



Tips: Har jeg ikke parmesan, bruger jeg alm. reven ost, som jeg altid har i 100 grams poser i fryseren. (fx. mozzarella).

Hvis man vil ha´et tykt lag tomatsovs, mellem lagene, kan man også tilsætte en flaske koncentrerede tomater sammen med dåsetomaterne, men så kan man ikke skære pien ud i pæne stykker.

Hvis du orker, kan du udvande auberginerne. Dvs du drysser skiverne med et godt lag salt og lader dem trække en halv times tid. Herefter skylles de i koldt vand og tørres med et rent viskestykke. Det er ikke nødvendigt for at lave denne ret. Jeg tror ikke jeg kan smage forskel.

Inspiration: DDV 



Ingen kommentarer:

Send en kommentar