torsdag den 16. februar 2012

Hamburgerryg i fad



Denne ret vil jeg nok kalde for en god hverdagsret, og samtidig er det en nem måde at få brugt nogle rester på.  Har du en rest hamburgerryg eller skinke, så kan du hurtigt bikse en alt-i-en-ret sammen. Opskriften har jeg brugt så mange gange, at jeg med god samvittighed kan give den videre.

Du skal bruge 2 skyllede courgetter i skiver (eller 1)
1 groft hakket løg
4 skyllede tomater i både eller skiver
En rest hamburgerryg eller skinke skåret i tern
1 dl fløde 13% (eller lidt mere)
Salt, peber
1/4 tsk. paprika
100 g reven mild ost

Først svitses courgetter og derefter løg på panden. Courgetterne skal ikke være møre, blot få lidt farve.
Derefter blandes grøntsager og kød i et smurt ovnfast fad. Fløden smages til med krydderier og hældes over. Osten drysses over, og retten sættes i ovnen ved 200-225 grader i 20-30 minutter, til den er gylden.

Inspiration: Opskrift klippet ud af ugeblad for mange år siden.

Tip: I den oprindelige opskrift skal man koge courgetterne møre først - det er ikke godt. Slatne courgetter er ikke lige min "kop the", så jeg nøjes med at svitse dem, inden de kommer i fadet. Lidt timian i retten er også godt.
Vi plejer at spise rugbrød og en god sennep til. Den lidt søde sennep der hedder" Bornholmsk sennep" er guf.













Ingen kommentarer:

Send en kommentar