onsdag den 25. januar 2012

Lammehals med kål

Dette er den eneste opskrift på lammehals jeg kender, men den er også så smagfuld, at jeg laver den hver vinter.


 ½ lammehals giver et fint måltid til to personer.
Du skal bruge:
1 stor stegegryde da kålen fylder meget, når den er snittet


1 lammehals flækket i to halve på langs
2-3 store løg
3 fed hvidløg
2 spsk spidskommen
1 frisk chilie
1 spsk timianblade
2 laurbærblade
500 g tomater (dåsetomater kan fint bruges - jeg bruger to dåser)
salt
peber
olie
1 lille hvidkålshoved




Kom tomaterne i en gryde og lad dem koge ind ved jævn varme i et kvarters tid (dåsetomater skal ikke koges ind). Purér tomaterne gennem en sigte, hvis de ikke er flåede.
Mens tomaterne koger, brunes lammehalsen i olie i en tykbundet stegegryde. Når kødet er brunet, tages det op, og løgene, der skal være skåret i både, kommes i gryden og brunes let. Når de er næsten færdige tilsættes de hakkede hvidløg. Læg så lammehalsen tilbage i gryden og drys med spidskommen. Tilsæt den rensede og flækkede chilie, laurbærblade og timian. Hæld tomatsovsen over og krydr med salt og peber. Lad retten småsimre en times tid.
Skær hvidkålen i strimler eller snit den mellemfint på et mandolinjern. Kom kålen i gryden og vend den godt ind i tomatsovsen. Lad det koge yderligere mindst en times tid, til både kål og kød er godt mørt.


Rugbrød og sennep er godt til.

Tips: Som regel bruger jeg kun en ½ lammehals, det rækker rigeligt til Lasse og mig. Vælger du at koge en hel lammehals, kan man pille det kød af, der ikke bliver spist i første omgang. Det varmes så med kålen næste dag - og næste dag!

Inspiration: For en gangs skyld ved jeg faktisk ikke, hvor jeg har opskriften fra.

Ingen kommentarer:

Send en kommentar