onsdag den 16. februar 2011

Speltboller


Disse boller er supernemme. Man rører dejen sammen og lader den stå på køl i mindst 6 timer. Jeg laver altid dejen dagen før, jeg skal bage bollerne.

Rør 5g gær ud i ½ liter lunkent vand sammen med 1 tsk. flydende honning, 1 spsk rapsolie og 1 tsk salt. Rør 250 g groft speltmel i og derefter 350 g sigtet (fint) speltmel. Sæt den bløde dej i køleskabet under et tætsluttende låg eller film i mindst 6 timer - gerne til dagen efter. Lav dejboller med 2 skeer, sæt dem på en plade med bagepapir og stil dem straks i en 230 grader varm ovn. Bag bollerne i ca. 25. min. Lyder de hult, når du banker på dem, er de færdige.
Jeg har også prøvet at bage bollerne i varmluftovn med kraftig varme de første 5 min. og derefter skruet ned til  225 grader. Så bliver bagetiden en del kortere. Prøv dig frem, men hold øje med, at bollerne ikke bliver for mørke.

Tips: Hvis du synes det grove speltmel giver en lidt for kraftig smag så brug udelukkende det fine. Bollerne kan pensles med et pisket æg, hvis det skal være ekstra flotte.
Bollerne er fryseegnede.

Inspiration: Min veninde Ulla

Ingen kommentarer:

Send en kommentar