mandag den 28. juni 2010

Spansk bønnesalat





For ca. 20 år siden, før det blev moderne i Danmark, at serveres tapas, fandt jeg denne opskrift i et ugeblad. Jeg har brugt den som forret utallige gange. Den kan med fordel tilberedes dagen før. På billedet ser I Lasse i en lille bjerglandsby i Andalusien.


1 dl kogte hvide bønner
2 fed hvidløg i skiver
2 modne tomater skåret i små tern
1 dl majs (friske smager bedst og er mest sprøde)
1 dl syltede agurker i små tern
1 dl piskefløde
1 dl cremefraich
rejer

Alle delene blandes. Smag til med salt og peber.Lad salaten stå i køleskabe 4-5 timer, inden den serveres. Allerbedst bliver retten, hvis den laves dagen i forvejen.

Tips: Jeg glemmer ofte at en mange er allergiske overfor skaldyr, så den kan være en god idé at holde en portion tilside uden rejer.
Spring over hvor gærdet er lavest: Brug bønner og majs fra dåse.
Advarsel: Kogevandet (og iblødsætningsvandet) skal altid kasseres, når man har kogt bønner. Det må ikke bruges i madlavning.








4 kommentarer:

  1. Skal fløden piskes?

    SvarSlet
  2. Du behøver ikke at piske den, den skal bare røres i cremefraichen. Man kan sikkert også piske den let, inden den røres i, men ikke til stift flødeskum. God fornøjelse.

    SvarSlet
  3. Tak. Det smager godt, dog synes jeg den er meget våd i det...er det meningen?

    SvarSlet
  4. Jeg synes ikke, den skal være for flydende, men det er også sket for mig. Du kan evt. tage lidt mindre fløde og måske et par skefulde mayo eller yoghurt. Det er også vigtigt at dræne rejer og evt. dåsemajs godt for væde, da de kan afgive en del fugt.

    SvarSlet