tirsdag den 19. april 2011

Lammekølle med abrikoser

Nu er det snart påske, og så er vi mange, der har tradition for at spise lam. Så her får I min dejlige opskrift på lammekølle med abrikoser. Jeg har lavet den mange gange til gæster.


Du skal bruge:


1 udbenet lammekølle
200 g tørrede abrikoser
1 dl appelsinsaft
300 g skalotteløg
2 dl Heiberg appelsin/chili sirup
Dijonsennep efter smag
salt og peber
snor til at snøre køllen


Læg abrikoserne i appelsinsaft og lad dem trække et par timer. (Kan også trække natten over). Krydr lammekøllen med salt og peber. Tag abrikoserne op og fyld dem i køllen. Bind lammekøllen sammen og læg den i en bradepande. Sæt ovnene på 190 grader og steg køllen ca. 20 min. pr halve kg evt. med en dl vand i bradepanden. En time før køllen er færdigstegt kommer du de hele skalotteløg i bradepanden  og bager dem færdige sammen med kødet. Ca. 10 min før kødet er færdigt blandes appelsin/chili siruppen med sennep og hældes over kødet.
Hvis man vil servere skyen til, hældes den op i en skål og skummes inden den serveres. Selv serverer jeg ofte lammekøllen med sovs, hvori jeg har hældt lidt af skyen.
Lad kødet hvile 20 min før det skæres ud i fine tynde skiver og serveres.

Tips: Det er godt med "snekartofler" til. (Kogte kartofler presset gennem noget der ligner en stor hvidløgspresser.) Billig presser kan købes i Ikea. (Varm skålen med kartoffelvandet, da "sneen" hurtigt bliver kold). Langtidsbagte tomater går også fint.
Har man ikke Heibergs appelsinsirup, kan man bruge appelsinsaft kogt lidt ind med en anelse sukker, vanilje og et drys chili.
Sovs - se opskrift i  Mors Mad


Inspiration: Irma

Ingen kommentarer:

Send en kommentar